Friday, February 17, 2017

Latihan Industri di Petronas Kuala Lumpur

Assalamualaikum dan selamat sejahtera kepada anda yang sudi singgah. Saya kali ni nak berkongsi pengalaman saya ketika menjalani latihan industri di Petronas Kuala Lumpur selama 5 bulan dari 1 Ogos 2016 hingga 16 Dec 2016. Actually,saya adalah student Oil & Gas Engineering di UiTM Shah Alam tapi saya intern sebagai Admin di Petronas. Jadi saya dapat mempelajari perkara baru sepanjang internship ini iaitu 'management'.


Haha...dulu masa kecik2 teringin sangat nak masuk Menara Petronas ni,akhirnya pada usia 22 dapat juga masuk dan bekerja di situ,hehe...Nak masuk bukan main masuk je tau,kena jumpa receptionist kat kaunter dan dapatkan 'access card',then kena lepasi kawalan security.Mula2 leceh tapi lama2 sudah biasa,hehe...Lif menara petronas ni banyak baq hang,first day saya datang melapor pening jugak haha,so the first assignment,study dulu lif ni pi mana,lif tu pi mana,hang pi mana...


Inilah meja tempat saya bekerja sebagai intern di dalam Menara Petronas. Petronas terbahagi kepada 3 bahagian iaitu Upstream,Downstream dan PD&T.Jadi saya internship di bahagian Upstream,bahagian yang menguruskan tentang Exploration & Production,yang hangpa tengok pelantar minyak kat laut tu,haaaa gitu...Tapi department saya ini focus on pentadbiran dan kebajikan.


haaa..gambar tu ada tugas2 yang saya involve..ok.So first day tu Supervisor saya bawa keliling office untuk sesi kenal kenalan bersama staf2 di situ.Segan juga tapi cuba menebalkan muka,hehe..Tugas pertama saya adalah sebagai AutoCAD Operator gitu,kena measure keluasan bangunan tu dia,mula2 saya tak tau pun AutoCAD bole measure luas,nice sebab dpt belajar sesuatu yang baru..


Bergambar bersama sv saya,aziz berbaju putih,visiting lecturer Dr Rose berbaju merah dan baju putih bunga2 tu Kak Liyana juga sebagai sv saya. Best intern kat sini sebab staf dia sporting,hehe,makan pun best ooo...



Merenung di luar jendela,haha...maklumlah baru merasa masuk menara petronas,hehe...



Daripada tak pro terus pro guna AutoCAD beb,haha...penangan sebulan mengira keluasan punya pasal...mcm2 benda aku lukis...


Menghadiri talk pasal Platform & Pipeline installation,layanzzzz....


Bersiar2 kat KLCC Park,menenangkan minda di celah kesibukan kota Kuala Lumpur...


Menghadiri seminar tentang Geological Science,best,banyak juga belajar benda baru...



Masa ni saya tengah present latihan industri saya kepada supervisor dan lecturer.


Bergambar masa last meeting untuk tahun 2016,makan kek..


Menerima cenderahati daripada manager department saya,En Shefee...


Menyambut birthday salah seorang staf di situ...


Menerima cenderahati daripada general manager,last day katakan...sediyyy..

So,kepada anda yang bakal,menjalani latihan industri tu,cubalah apply petronas ni,inshaallah ada rezeki dapatlah kan.Dekat industri ni memang lain suasana dia berbanding kat universiti,haaa bak kata pepatah hujan emas di negeri orang hujan batu di negeri sendiri..so manfaatkanlah latihan industri anda dengan berkenalan sesama staf,menghadiri seminar dan menimba pengalaman berharga.Ok,sekian...terima kasih.Bye2..


10 comments:

  1. Hi nk tny, Biasa budak intern kt Petronas tu dyorg duk uma sewa ke? Or mmg org kl?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Maaf lambat, biasanya mcm kwn2 sy ada rumah kt KL je, ada yg ulang alik shah Alam/subang

      Delete
  2. assalam sebelum intern tu, dia ade pggl interview tak?

    ReplyDelete
  3. salam nk tnya mcm mne nk apply klu nk intern kt sana

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam, sy just apply guna yg itraining, kt portal petronas. Diorang akan panggil in case ada projek yg relate dgn course kita, mcm sy dpt 2 kt petronas, bahagian epcc pipeline & facilities management

      Delete
  4. salam nak tanya, lepas awak applu dekat itraining tu berapa lama awak tunggu untuk diorang bagi jawapan?

    terima kasih

    ReplyDelete
  5. teringinnya nak intern dekat sana >_<

    ReplyDelete
  6. Salam...nk tanye sy ade dpt call utk intern kat petronas tu, die ckp pasal skop keje n location kat menara dayabumi....n org yg call tu ckp akan bg offer letter dlm 2 weeks... offer letter mmg dpt lambat eh?

    ReplyDelete
  7. saya alami benda yg sama. mmg lewat ke nak dpt offer letter dr petronas? sbb sy dpt call dia kata accepted utk intern dgn dia. tp still blom dpt offer letter ater 1 week

    ReplyDelete